Rådet för funktionsrättsfrågor
Mandatperiod: 2023-01-01 - 2026-12-31
Rådet för funktionsrättsfrågor ska initiera, följa upp och driva på ett aktivt och systematiskt arbete för funktionsrätt i Eskilstuna kommunkoncern. Det omfattar bland annat att bidra till beredning av förslag och underlag som grund för att utveckla arbetet för att stärka rättigheter och möjligheter för flickor och pojkar, kvinnor och män med funktionsnedsättningar i Eskilstuna kommun samt att som grund för vidareutveckling av arbetet, med utgångspunkt i Plan för tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning, följa upp nämndernas samlade arbete, bland annat i form av årlig rapport. Kommunstyrelsen väljer en ledamot från respektive parti i kommunfullmäktige till att vara kommunens ledamöter i rådet. Utöver det väljs en ordförande till rådet det vill säga totalt nio ledamöter. De har inga ersättare. Rådets uppdrag sträcker sig över mandatperioden 2023 – 2026.
Uppdrag (9 st)
Efternamn | Förnamn | Parti | Uppdrag | Ordningsnummer |
---|---|---|---|---|
Wågström | Ann-Sofie | S | ORDFÖRANDE | 1 |
Wisniewski | Rafal | M | 1:E VICE ORDF | 2 |
Ackelid | Thomas | S | LEDAMOT | 3 |
Kaup | Anne-Cathrine | SD | LEDAMOT | 4 |
Carlsson | Nicklas | KD | LEDAMOT | 5 |
Jilsmo | Ulla | L | LEDAMOT | 6 |
Pettersson | Jakob | V | LEDAMOT | 7 |
Wretling | Helen | C | LEDAMOT | 8 |
Hedenfeldt | Oscar | MP | LEDAMOT | 9 |